ZINNIGE ONZIN OVER GROENTEN

Wat is dit?

Komkommers zouden geen vitaminen bevatten en van wortels krijg je een hoge bloedsuikerspiegel. En klopt het inderdaad dat je na het eten van sla lekkerder kunt slapen? Omdat wij heel goed begrijpen dat dit soort vraagstukken aan je kunnen blijven vreten, gingen wij op zoek naar antwoorden.

 

Van spinazie word je een echte Popeye
Popeye vrat spinazie alsof het boterkoek was en werd in een mum van tijd twee keer zo breed. Jarenlang werd er gedacht dat spinazie ontzettend veel ijzer bevatte (40 mg ijzer per 100 gram spinazie!). Slimmeriken uit begin 20ste eeuw kwamen erachter dat er een fout was gemaakt tijdens de spinazie-analyse (ieder z’n hobby). De komma stond één plek te ver naar rechts. Er zit dus geen 40 maar 4,0mg. per 100gr. spinazie. Opgelost. En Popeye? Die scheen in de ochtend ook altijd een smoothie van boerenkool, goj bessen, pastinaak en lijnzaad te drinken…

 

Van sla val je sneller in slaap
Je hoeft niet bang te zijn dat je na het eten van een riante salade prompt in slaap valt. Waar deze bewering dan vandaan komt? De Latijnse benaming van sla is Lactuca waar ook het Latijnse woord lac (melk) in voorkomt. Dit komt omdat deze plant wit sap afscheidt, lactucarium, dat een rustgevend gevoel kan opwekken. Er is ook een slasoort, genaamd Lactuca Virosa, waarvan het sap zelfs slaapverwekkend kan zijn. Dan moet je wel een echte grootverbruiker zijn, wil je hier iets van merken. Overigens kennen we in Nederland alleen maar gekweekte (wakkere) sla, die weinig tot geen lactucarium bevat. Maar je kunt hem ’s avonds natuurlijk best een keer erin gooien: ‘Nee, sorry schat ik heb echt te veel sla gegeten…’

 

Gedroogde groenten bevatten amper vitaminen en mineralen
Het verhaal gaat dat alle vitaminen en mineralen eruit gedroogd zijn bij gedroogde groenten. Dat is dus een klassiek fabeltje. Het vitaminegehalte van gedroogde groente (of fruit) kan iets minder zijn dan normaal, maar gedroogde tomaatjes zitten bijvoorbeeld nog steeds bomvol vitamines, mineralen en antioxidanten. Er zijn zelfs speciale droogovens waarmee groente en fruit op een efficiënte manier gedroogd kunnen worden en de voedingsstoffen nog beter bewaard blijven. Vitamine A (in wortels en paprika) blijft tijdens het droogproces bijvoorbeeld volledig bewaard. Wel gaat sommige vitamine C verloren omdat deze vitamine een voedingsstof is dat door zuurstof wordt opgelost. Iemand nog een stukje gedroogde courgette?

 

Er zit helemaal niks in komkommers
Een komkommer zou voor 95% uit water. Nou, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat de komkommer dus eigenlijk maar een nep-groente is. Een komkommer zit barstensvol antioxidanten, bèta-caroteen (goed voor weerstand, ogen, tanden, huid en de groei) en vitaminen A,B en C. Hoppa! Een komkommer lest je dorst op een gezonde manier. Let wel: het is vooral de schil van de komkommer die de vitaminen bevat.

 

Wortels zijn suikerbommen
Er wordt gezegd dat je van wortels eten een (te) hoge bloedsuikerspiegel kunt krijgen. En ja, wortels bevatten veel natuurlijk suiker, maar de vezels in de wortel zorgen ervoor dat de suikers heel langzaam worden opgenomen in het lichaam. Een echte overkill aan suikers krijg je dus niet snel. Daarnaast bevat een wortel een hoog gehalte aan vitamine A en dat is goed voor je ogen. En alsof dat nog niet genoeg is, vind je ook vitamine C in de wortel en daar knapt je immuunsysteem dan weer van op. Na een chocoladereep een wortel snacken, is dus helemaal okay.

WIL JIJ ALS EERSTE OP DE HOOGTE ZIJN?

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van alle ins & outs.

ONDERDEEL ZIJN VAN MAMALEEST?

Heb je vragen, wil je adverteren of mamaleest in je winkel verkopen?